Pro školy
Pod jakými tlaky žijí mladí lidé v dnešní společnosti? Jaké společné jmenovatele mají jejich příběhy?
Nabízíme školám Programy divadla ve výchově jako formu primární prevence. Témata programů jsou vázána k RVP. Zaměřujeme se zejména na divadlo fórum a interaktivní divadlo. Jde o společné učení využívající divadla jako nástroje pro změnu. Divadlo ve výchově dokáže vtáhnout diváky do diskuse a podpořit je v hledání nových řešení předložených situací nejen ve světě divadla, ale i v jejich životě.
Divadlo fórum je výzvou společně zkoumat a proměňovat situace z našeho každodenního života, v nichž se cítíme pod tlakem. V divadle fórum se z diváků stávají herci. Zve diváky do hry, na jeviště, kde "v botách hlavního hrdiny" hledají možné alternativy jednání v předložených situacích. Divadlo fórum podporuje kritické myšlení a dialog.
V interaktivním divadle je snahou vyvolat v divácích silný emoční prožitek, který je motivuje ponořit se hlouběji do příběhu, uvěřit mu, prožívat jej společně s hlavní postavou, hovořit s postavami příběhu a aktivně se zapojit do řešení krizové situace, v níž se hlavní postava ocitá. Diváci tak mohou vidět důsledky jimi navrženého řešení. Interaktivní divadlo podporuje empatii, porozumění a zodpovědnost k řešení náročných životních situací, se kterými se mladí lidé potýkají.
V současnosti nabízíme program divadla ve výchově:
Na duši
Ema je 15ti letá holka, která miluje umění a čas se svými přáteli, výlety se svou rodinou. Ale najednou je toho na ni moc. Cítí se pod tlakem, dělá se jí špatně, nemůže spát, třesou se jí ruce, nemůže se nadechnout. Stydí se o svých pocitech a stavech mluvit, sama jim nerozumí a má strach. Díky pátrání na sítích začíná tušit, že trpí úzkostmi. Komu se svěří? A jak její okolí bude reagovat?
Skrze interaktivní divadelní formu můžou diváci mluvit s postavami, radit jim, jak by se mohly zachovat a prozkoumat, kam a jak se bude situace Emy dále vyvíjet na základě jejich podnětů.
Interaktivní divadlo se zabývá tématem úzkostí u mladých lidí. Zkoumá a zobrazuje stav úzkosti, vlivy, které na mladé lidi v tomto ohledu působí, proměnu blízkých vztahů a reakce okolí. Také zprostředkuje zdroje, kde hledat pomoc při duševních potížích.
Program usiluje o porozumění životní zkušenosti života s úzkostí a zmírnění stigmatizace duševních onemocnění. Za cíl si klade objevit možné strategie pomoci v situacích, kdy se my sami, nebo někdo z našich blízkých, potýkáme s duševními obtížemi.
Délka programu: 120 min
Pro: 8. třídy ZŠ / Tercie G až 4. ročníky SŠ / Oktávy G
Návaznost na RVP: Podporuje rzvoj komunikativních, sociálních a personálních a občanských kompetencí.
Dotýká se vzdělávacích oblastí Člověk a jeho svět, tematické okruhy Lidé kolem nás a Člověk a jeho zdraví; Člověk a společnost, vzdělávací obor Výchova k občanství; Člověk a zdraví obor Výchova ke zdraví.
Dále doplňujících oborů Dramatická výchova, Etická výchova a Průřezových témat Osobnostní a sociální výchova, Výchova demokratického občana.