Kdo jsme?
Posláním KDivU je podpořit jednotlivce a skupiny čelící různým formám útlaku a prostřednictvím divadla otevírat dialog vedoucí k uvědomění si vlastní životní situace, práv a síly ke změně.
Dlouhodobě nás spojuje zájem o divadlo, sociální problematiku a prevenci. Dění ve společnosti, ať už v lokálním nebo globálním významu, nám není lhostejné. Klademe si otázky, proč se některé situace dějí tak, jak se dějí a jak je můžeme změnit.
Při práci používáme metody a techniky divadla utlačovaných. Právě divadlo je silným nástrojem k otevírání a zkoumání témat, ke komunikaci i k získávání silných prožitků a zkušeností. Nejde však jen o používané metody, ale také o vize a myšlenky tohoto divadla. I ty bychom rádi šířili, protože metody divadla utlačovaných jsou u nás často vnímány odděleně od jeho teoretických východisek a ucelené podstaty.
Kabinet divadla utlačovaných (KDivU) se zrodil pod záštitou Katedry sociální pedagogiky z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, která skupinu podporovala i v dřívějších projektech.
Současné členky a členové divadla
Marcela Andrašší
Už od dětství jsem milovala divadlo, a proto jsem byla dlouhá léta součástí dramatického souboru na ZUŠ. V rámci vysokoškolských studií na MUNI jsem se věnovala specializaci Dramatická výchova a tehdy jsem se nadchla pro koncept Divadla utlačovaných, protože dokonale propojuje prožitek, edukaci a sociální problémy společnosti. Nenásilnou formou otevírá palčivá témata a přibližuje je mladým lidem. Kvalifikaci jsem dále prohlubovala studiem předškolní pedagogiky a v praxi potom využívala řadu dramatických technik s nejmladšími dětmi. Předškolnímu vzdělávání se věnuji dodnes. Pracuji pro neziskovou organizaci Sto skupin, ve které se starám o chod školiček na Moravě a zároveň zajišťuji pedagogickou podporu pro personál našich dětských skupin. Jsem lektorkou webinářů a kurzů respektujícího přístupu v předškolním vzdělávání a realizuji akreditované zkoušky pro chůvy.
Mou vášní je osobní rozvoj. Zajímají mě témata týkající se výchovy a seberozvoje a každý den se snažím být o kousek lepším člověkem.
Jsem členkou týmu, protože:
- divadlo ve výchově je pro mě ideální cestou učení prožitkem;
- baví mě otevírat vážná témata a bořit bariéry;
- ráda dělám věci, které mi dávají smysl a mají hlubší dopad.
Natálie Havlíková
Jsem studentkou sociální pedagogiky a volného času na Masarykově univerzitě, kde ráda zabředávám do tabuizovaných témat. V minulosti jsem několik let působila jako skautský a táborový vedoucí, kde jsem si vyzkoušela práci s různými věkovými kategoriemi. Momentálně pomáhám rozjíždět nově vzniklý projekt https://vsimavec.cz/ , který se zaměřuje na prevenci duševního zdraví u dětí prvního stupně.
K divadlu jsem měla vztah již od raného dětství, kdy jsem si prošla řadou dramatických kroužků, uměleckou školou, tvorbou představení v rámci skautu, až po nynější tvorbu.
Jsem členkou týmu, protože:
- vnímám, že šířit povědomí o duševním zdraví je dnes třeba více než kdy dříve;
- práce s lidmi a dramatická tvorba mě baví a naplňuje;
- nejraději s někým pracuji mimo hranice školních lavic.
Ladislav Koubek
Říkají mi Láďa a jsem absolventem oboru Sociální pedagogika a volný čas na MUNI a dlouholetým členem Kabinetu divadla utlačovaných. V rámci Kabinetu jsem se podílel na realizaci preventivně-vzdělávacích programů pro děti i dospělé v ostravských vyloučených lokalitách, na divadlech fórum s lidmi se zkušeností bezdomovectví a bytové nouze a na divadlech fórum věnovaných tématu genderu. V současnosti se věnuji moderování společenských akcí, lektorování, svatebnímu cateringu i stříhání vlasů. Ono to asi působí, že to vůbec nejde dohromady. Já jsem však zjistil, že všechny tyhle profese vyžadují pečlivost, cit, správnou komunikaci a trénink. To jsou věci, na kterých se snažím neustále pracovat a bez kterých by mě to vlastně nebavilo. Těším se na společná setkávání s vámi.
Jsem členem týmu, protože:
- považuji za důležité otevírat dialog s mladými lidmi o tématech, která je tíží;
- je pro mě důležitá autenticita a humor při práci se skupinou;
- obohacuji tým o své dlouholeté lektorské zkušenosti.
Kvido Kratochvíl
Studuji sociální pedagogiku a volný čas na Masarykově univerzitě, kde se zaměřují především na dramatickou výchovu. Mám spoustu zkušeností s literární tvorbou a dramatickou činností, a rád tyto zkušenosti předávám mladým lidem na workshopech tvůrčího psaní a performativní poezie. Věnuji se umění a jeho roli ve vzdělávání a seberozvoji, přičemž moji nejčastější cílovou skupinou jsou studenti a lidé s duševním onemocněním.
Jsem členem týmu, protože:
- Obohacuji tým o zkušenosti s duševními onemocněními u mladistvých díky praxi ‘peer to peer’;
- jakožto táborový vedoucí a lektor vzdělávacích programů umím pracovat s kolektivem a naplňuje mě práce s dětmi;
- směřuji ke vzdělání psychoterapeuta a mám teoretické znalosti i zkušenosti z praxe týkající se psychického zdraví.
Lenka Polánková
Zabývám se uplatněním dramatického umění jako prostředku osobního růstu, vzdělávání a zkoumání společenských problémů při práci se sociálně znevýhodněnými skupinam a v oblasti primární prevence. Specializuji se na metodu divadla utlačovaných. Aplikovala jsem ji při práci v sociálně vyloučených lokalitách v ČR, s mladými lidmi vyrůstajícími v ústavní péči, s lidmi bez domova, se ženami se zkušeností domácího násilí a bezdomovectví, v otázkách soužití většinové a menšinové společnosti a v tématech genderu. V současnosti se věnuji také uplatnění divadla fórum a dalších forem divadla ve výchově v programech primární prevence na školách. Jsem zakládající členkou Kabinetu divadla utlačovaných při MUNI a Centra divadla utlačovaných v České republice. Kvalifikaci a zkušenosti jsem získala především na Janáčkově akademii múzických umění, Masarykově univerzitě - Katedře sociální pedagogiky, na zahraničních Festivalech divadla utlačovaných Pula Forum a ze spolupráce s různými nevládními organizacemi. Působím jako odborná asistentka na Katedře sociální pedagogiky PdF MU a jako externí lektorka aplikovaného dramatu pro školy a neziskové organizace.
Jsem členkou týmu protože:
- mám ráda divadlo, lidi a jejich životní příběhy;
- chci skrze divadlo přispívat ke společenským změnám;
- podporuji tým 20-ti letou zkušeností s divadlem utlačovaných a s divadlem ve výchově.
Denisa Tchelidze
Vystudovala jsem obor Dramatická výchova na DAMU v Praze. Založila a vedla jsem Amateatr- amatérský soubor u profesionálního divadla Buranteatr. Působila jsem jako pedagožka dramatické výchovy na MŠ, ZŠ i SŠ. V divadle DIP realizuji výukové programy pro žáky základních škol. Učím na Masarykově univerzitě v Brně. Na DAMU v Praze koordinuji festival DVD-děti, výchova, divadlo. Realizuji workshopy pro učitele a knihovníky zaměřené na práci s metodami dramatické výchovy. Pracuji pro Centrum Kociánka, kde tvořím dramatické dílny pro lidi s postižením.
Jsem členkou týmu protože:
- umím pracovat s divadelními technikami a používat je jako nástroj k osobnostně-sociálnímu růstu;
- mne naplňuje práce s lidmi (nejen) skrze divadlo;
- mou silnou stránkou je utváření bezpečného prostoru ke sdílení a otevírání různých témat.
Marek Ulčák
Jsem student oboru Sociální pedagogika a volný čas na MUNI, kde se zaměřuji na profilaci dramatická výchova. Jsem nadšeným táborovým vedoucím a zajímám se o využití volnočasové pedagogiky do osobnostně rozvojového potenciálu. Zároveň učím první pomoc u organizace ZDrSEM, kde skrze “učení se zážitkem,” předáváme znalosti které mohou zachránit život.
Jsem členem týmu protože:
- jsem měl k divadelnímu procesu sklony už od malička;
- rád pracuji s divadlem mimo hranici pódia,
- jsem technik a kreativec.