Kdo jsme?

Posláním KDivU je podpořit jednotlivce a skupiny čelící různým formám útlaku a prostřednictvím divadla otevírat dialog vedoucí k uvědomění si vlastní životní situace, práv a síly ke změně.

Dlouhodobě nás spojuje zájem o divadlo, sociální problematiku a prevenci. Dění ve společnosti, ať už v lokálním nebo globálním významu, nám není lhostejné. Klademe si otázky, proč se některé situace dějí tak, jak se dějí a jak je můžeme změnit.

Při práci používáme metody a techniky divadla utlačovaných. Právě divadlo je silným nástrojem k otevírání a zkoumání témat, ke komunikaci i k získávání silných prožitků a zkušeností. Nejde však jen o používané metody, ale také o vize a myšlenky tohoto divadla. I ty bychom rádi šířili, protože metody divadla utlačovaných jsou u nás často vnímány odděleně od jeho teoretických východisek a ucelené podstaty.

Kabinet divadla utlačovaných (KDivU) se zrodil pod záštitou Katedry sociální pedagogiky z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, která skupinu podporovala i v dřívějších projektech.

Současné členky a členové divadla

Marcela Andrašší

Bez popisku

Už od dětství jsem milovala divadlo, a proto jsem byla dlouhá léta součástí dramatického souboru na ZUŠ. V rámci vysokoškolských studií na MUNI jsem se věnovala specializaci Dramatická výchova a tehdy jsem se nadchla pro koncept Divadla utlačovaných, protože dokonale propojuje prožitek, edukaci a sociální problémy společnosti. Nenásilnou formou otevírá palčivá témata a přibližuje je mladým lidem. Kvalifikaci jsem dále prohlubovala studiem předškolní pedagogiky a v praxi potom využívala řadu dramatických technik s nejmladšími dětmi. Předškolnímu vzdělávání se věnuji dodnes. Pracuji pro neziskovou organizaci Sto skupin, ve které se starám o chod školiček na Moravě a zároveň zajišťuji pedagogickou podporu pro personál našich dětských skupin. Jsem lektorkou webinářů a kurzů respektujícího přístupu v předškolním vzdělávání a realizuji akreditované zkoušky pro chůvy.

Mou vášní je osobní rozvoj. Zajímají mě témata týkající se výchovy a seberozvoje a každý den se snažím být o kousek lepším člověkem.

Jsem členkou týmu, protože:

  • divadlo ve výchově je pro mě ideální cestou učení prožitkem;
  • baví mě otevírat vážná témata a bořit bariéry;
  • ráda dělám věci, které mi dávají smysl a mají hlubší dopad.

Natálie Havlíková

Natálie Havlíková

Jsem studentkou sociální pedagogiky a volného času na Masarykově univerzitě, kde ráda zabředávám do tabuizovaných témat. V minulosti jsem několik let působila jako skautský a táborový vedoucí, kde jsem si vyzkoušela práci s různými věkovými kategoriemi. Momentálně pomáhám rozjíždět nově vzniklý projekt https://vsimavec.cz/ , který se zaměřuje na prevenci duševního zdraví u dětí prvního stupně.

K divadlu jsem měla vztah již od raného dětství, kdy jsem si prošla řadou dramatických kroužků, uměleckou školou, tvorbou představení v rámci skautu, až po nynější tvorbu.

Jsem členkou týmu, protože:

  • vnímám, že šířit povědomí o duševním zdraví je dnes třeba více než kdy dříve;
  • práce s lidmi a dramatická tvorba mě baví a naplňuje;
  • nejraději s někým pracuji mimo hranice školních lavic.

Ladislav Koubek

Ladislav Koubek

Říkají mi Láďa a jsem absolventem oboru Sociální pedagogika a volný čas na MUNI a dlouholetým členem Kabinetu divadla utlačovaných. V rámci Kabinetu jsem se podílel na realizaci preventivně-vzdělávacích programů pro děti i dospělé v ostravských vyloučených lokalitách, na divadlech fórum s lidmi se zkušeností bezdomovectví a bytové nouze a na divadlech fórum věnovaných tématu genderu. V současnosti se věnuji moderování společenských akcí, lektorování, svatebnímu cateringu i stříhání vlasů. Ono to asi působí, že to vůbec nejde dohromady. Já jsem však zjistil, že všechny tyhle profese vyžadují pečlivost, cit, správnou komunikaci a trénink. To jsou věci, na kterých se snažím neustále pracovat a bez kterých by mě to vlastně nebavilo. Těším se na společná setkávání s vámi.

Jsem členem týmu, protože:

  • považuji za důležité otevírat dialog s mladými lidmi o tématech, která je tíží;
  • je pro mě důležitá autenticita a humor při práci se skupinou;
  • obohacuji tým o své dlouholeté lektorské zkušenosti.

Kvido Kratochvíl

Studuji sociální pedagogiku a volný čas na Masarykově univerzitě, kde se zaměřují především na dramatickou výchovu. Mám spoustu zkušeností s literární tvorbou a dramatickou činností, a rád tyto zkušenosti předávám mladým lidem na workshopech tvůrčího psaní a performativní poezie. Věnuji se umění a jeho roli ve vzdělávání a seberozvoji, přičemž moji nejčastější cílovou skupinou jsou studenti a lidé s duševním onemocněním.

Jsem členem týmu, protože:

  • Obohacuji tým o zkušenosti s duševními onemocněními u mladistvých díky praxi ‘peer to peer’;
  • jakožto táborový vedoucí a lektor vzdělávacích programů umím pracovat s kolektivem a naplňuje mě práce s dětmi;
  • směřuji ke vzdělání psychoterapeuta a mám teoretické znalosti i zkušenosti z praxe týkající se psychického zdraví.

Lenka Polánková

Lenka Remsová

Zabývám se uplatněním dramatického umění jako prostředku osobního růstu, vzdělávání a zkoumání společenských problémů při práci se sociálně znevýhodněnými skupinam a v oblasti primární prevence. Specializuji se na metodu divadla utlačovaných. Aplikovala jsem ji při práci v sociálně vyloučených lokalitách v ČR, s mladými lidmi vyrůstajícími v ústavní péči, s lidmi bez domova, se ženami se zkušeností domácího násilí a bezdomovectví, v otázkách soužití většinové a menšinové společnosti a v tématech genderu. V současnosti se věnuji také uplatnění divadla fórum a dalších forem divadla ve výchově v programech primární prevence na školách. Jsem zakládající členkou Kabinetu divadla utlačovaných při MUNI a Centra divadla utlačovaných v České republice. Kvalifikaci a zkušenosti jsem získala především na Janáčkově akademii múzických umění, Masarykově univerzitě - Katedře sociální pedagogiky, na zahraničních Festivalech divadla utlačovaných Pula Forum a ze spolupráce s různými nevládními organizacemi. Působím jako odborná asistentka na Katedře sociální pedagogiky PdF MU a jako externí lektorka aplikovaného dramatu pro školy a neziskové organizace.

Jsem členkou týmu protože:

  • mám ráda divadlo, lidi a jejich životní příběhy;
  • chci skrze divadlo přispívat ke společenským změnám;
  • podporuji tým 20-ti letou zkušeností s divadlem utlačovaných a s divadlem ve výchově.

Denisa Tchelidze

Bez popisku

Vystudovala jsem obor Dramatická výchova na DAMU v Praze. Založila a vedla jsem Amateatr- amatérský soubor u profesionálního divadla Buranteatr. Působila jsem jako pedagožka dramatické výchovy na MŠ, ZŠ i SŠ. V divadle DIP realizuji výukové programy pro žáky základních škol. Učím na Masarykově univerzitě v Brně. Na DAMU v Praze koordinuji festival DVD-děti, výchova, divadlo. Realizuji workshopy pro učitele a knihovníky zaměřené na práci s metodami dramatické výchovy. Pracuji pro Centrum Kociánka, kde tvořím dramatické dílny pro lidi s postižením.

Jsem členkou týmu protože:

  • umím pracovat s divadelními technikami a používat je jako nástroj k osobnostně-sociálnímu růstu;
  • mne naplňuje práce s lidmi (nejen) skrze divadlo;
  • mou silnou stránkou je utváření bezpečného prostoru ke sdílení a otevírání různých témat.

Marek Ulčák

Marek Ulčák

Jsem student oboru Sociální pedagogika a volný čas na MUNI, kde se zaměřuji na profilaci dramatická výchova. Jsem nadšeným táborovým vedoucím a zajímám se o využití volnočasové pedagogiky do osobnostně rozvojového potenciálu. Zároveň učím první pomoc u organizace ZDrSEM, kde skrze “učení se zážitkem,” předáváme znalosti které mohou zachránit život.

Jsem členem týmu protože:

  • jsem měl k divadelnímu procesu sklony už od malička;
  • rád pracuji s divadlem mimo hranici pódia,
  • jsem technik a kreativec.

Předchozí členky a členové divadla

Jan Buchta

Petr Čáp

Michaela Zapletalová

Dagmar Krišová

Matteo Lombardi

Pavla Kremserová

Petra Havlíková

Veronika Nýdrlová

Eva Klíčová

Ondřej Klíč

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info