Leden s dětmi z dětského domova

21. a 28. ledna jsme s kolegy z projektu Cesta z labyrintu samostatného života realizovali další výjezdy do dětského domova

2. 2. 2017

Tématem v pořadí již 4. výjezdu, který se uskutečnil 21. ledna byly vztahy. Cíle výjezdu byly:
  • rozvoj komunikačních dovedností jako předpoklad pro utváření zdravých vztahů jak v komunitě dětského domova, tak i mimo ni
  • umění rozpoznat, pojmenovat a sdělovat vlastní emoce a potřeby v konfliktní situaci
  • umění formulovat potřeby k možnému řešení situace
  • umění naslouchat druhému v situaci konfliktu

Dopoledne pracovali vychovatelky a vychovatel, kteří jsou zapojení v projektu, a děti odděleně. Obě skupiny hledaly konfliktní a problémové situace vzájemného soužití. Vybrané situace připravily do podoby scének. Děti hledaly konfliktní situace ve dvou kategoriích: já vs. kdokoliv kromě vychovatelů/ek a já vs. vychovatel/ka, po diskusi se však rozhodly ztvárnit pouze situace z kategorie já vs. vychovatel.

Odpoledne bylo věnované přehrávání scének a jejich rozboru. U každé ztvárněné situace děti společně s vychovatelem a vychovatelkami pojmenovávali pocity, potřeby a obavy zobrazených postav. Hledali smírná řešení, diskutovali nad problémovými situacemi v dětském domově. Scénky, které představily vychovatelky, se týkaly lhaní, porušování pravidel a neshod na skupinách. Děti otevřely téma nespravedlnosti (různé tresty za stejné prohřešky) a nespokojenosti s prací jednoho vychovatele.

Rozbor scének byl velmi emotivní. V závěrečné reflexi všichni hodnotili výjezd jako velice náročný. Ocenili však možnost podívat se na problematické situace i pohledem druhé strany.

Tématem 5. výjezdu byl samostatný život. Cíle výjezdu byly:
  • zážitkovou hrou si vyzkoušet "samostatný život", zorientovat se v tom, co vše je nutné si zařídit, a uvědomit si, jaké krizové situace mohou v životě nastat
  • vytvořit rituál odchodu z dětského domova

V dopoledním bloku po rozehřívacích a skupinových hrách děti pod vedením vychovatele Pavla formulovaly svoje představy o posledním dni v dětském domově a o způsobu rozloučení.

Odpolední blok byl věnován situační hře na samostatný život.

Děti byly rozděleny do dvojic, dvě děti byly ve dvojici s vychovateli. Každá dvojice dostala kartu s popisem svojí postavy. Každá postava měla jinou výchozí situaci. Lišil se věk odchodu z DD, výše odchodného, výše našetřených peněz, úroveň vzdělání a praxe, ne/zaměstnanost, preference při hledání bydlení a další osobní charakteristiky. Cílem každé postavy bylo přežít/žít důstojný život. Hra měla několik kol, v rámci nichž si postavy musely zajistit práci, bydlení, mohly si vyřídit dávky na úřadě, musely platit výdaje na jídlo, mobil a další věci. Dle potřeby obcházely stanoviště: práce, bydlení, úřad, půjčky, obchod, kde vybíraly z reálných nabídek práce a bydlení, byl jim vypočítán nárok na dávky apod. Děti mohly využít roli poradkyně. V každém kole si také musely vylosovat jednu až dvě karty, které jim nabídla postava „osud“. Karty osudu obsahovaly pozitivní a negativní situace (dostal/a jsi prémie v práci, ukradli ti doklady a někdo si na tebe vzal půjčku atd.). Na konci každého kola si děti spočítaly rozdíl příjmů a výdajů a zjistily, jak si vedou. Celkem měla hra pět kol.

Děti i vychovatelé hodnotili výjezd velmi pozitivně. Pojmenovali ho jako hravý, odlehčený a prakticky zaměřený. Děti ocenily dopolední hry, pochvalovaly si vytváření rituálu rozloučení pod vedením vychovatele Pavla. I odpolední hra je velmi vtáhla. Aktivně se snažily řešit životní situace svých postav.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info